Wednesday, April 12, 2023

Aku Hanya Hamba

Sampai satu ketika, aku sangat kelelahan. Penat sangat. Penat nak urus situasi. Penat nak urus hati sendiri.

Terkadang aku buntu, Tak tahu nak buat macam mana lagi.

Titik pasrah. Saat itu, aku hanya mampu berkata, "Ujian yang satu ini bukan aku yang mampu uruskan. Tapi Tuhan.'

Hakikatnya, setiap urusan kita memang Dia yang kawal. Hati kita pun!

Maka, saat berdepan dengan sesuatu ujian atau persoalan yang tak mampu kita selesaikan, seharusnya kita insafi bahawa setiap inci kejayaan yang pernah kita cipta bukan kerana hebatnya kita. Tapi kerana Dia. 

Justeru ujian yang besar itu bukan bala. Tapi itulah yang buat kita sedar, betapa lemahnya kita, sebagai hamba!

Dan hari ini aku serahkan takdir ku padaMu.

Jika ianya baik untuk ku maka akan ku pikul tanggungjawab itu.

Tetapi jika ianyanya tidak baik untuk ku maka Dia maha tahu dan aku sedar ianya bukan takdir ku.

PadaMu aku berserah.


 

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)