Thursday, April 13, 2023

Allah Yang Satu


Terkadang aku mahu semua orang memahami siapa aku, apa yang aku lalui, apa yang aku jalani, jika boleh aku mahu mereka semua mengerti.

Hinggalah satu hari aku terbaca kata-kata ini, "jika anda ingin mengubah dunia, ubahlah diri anda terlebih dahulu". Dari sana baru aku mengerti bahawa sekuat apapun kita, sebesar apapun kuasa yang kita ada, kita tidak bakalan dapat mengubah manusia. Apalagi meminta mereka untuk memahami kita. Tidak akan.

Aku telah berhadapan dengan pelbagai keadaan adakalanya aku ingin mengalah. Namun dek kerana ada AmanahNya dibahu ku maka aku beradaptasi dalam semua keadaan kerana aku tahu bahawa aku tidak boleh mengubah mereka. Jadi untuk tidak memeningkan aku, akulah yang harus berubah. Dan aku serahkan padaMu ya Allah. Hasilnya seperti apa yang aku perolehi hari ini. Engkau selalu memudahkan aku.

Ku syukuri nikmatmu Allah. Aku sedar aku banyak berbuat salah. Aku sedar aku lemah

Aku perlukan Mu. Hanya Engkau Ya Rabbi. Makanya aku tidak malu tetap bersujud padaMu. Seikhlasku. Walau terkadang hati menerawang mengingat nikmatnya dunia. Namun aku tahu aku sayang padaMu sebagaimana aku tahu Engkau menyayangi aku. Hambamu.

Aku juga sedar semua yang aku ada hanya pinjaman semata. Aku sedar Engkau boleh mengambilnya daripadaku bila-bila masa. 

Yang aku ada cuma Engkau.

Ya Rabbi hanya Engkau tempatku mengadu.

Hanya Engkau yang tahu isi hati ku.

Dan aku tahu Engkau juga tahu yang aku mahu itu dan ini.

Ya Allah...

Hanya padamu aku berserah.

 

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)