Sunday, April 16, 2023

Aku dan Engkau (Selamanya)


Andai itu takdir ku, aku lebih rela hidup sendiri di hutan, tanpa menyusahkan orang-orang yang aku sayangi.

Tidak mahu membebankan mereka. Aku tahu Engkau pasti akan bersama ku. Hanya Engkau ya Rabb!

Ku ikhlaskan semua perjuangan ku untuk mereka. Ku ikhlaskan jerih payah ku untuk mereka. Kerana itulah Amanah yang telah Kau titipkan untuk ku. Aku jaga mereka sebaik mungkin kerana Mu dan kerana aku sayangkan mereka. Mereka yang telah hadir dalam hidupku. Memberikan kesenangan kepada ku. Kadang membuat aku tersenyum bahagia. Kadang mendatangkan amarah ku. Amarah yang disebabkan sayangku pada mereka. Hanya kerana itu.

Aku tahu mereka hanya perlu kan ku, kasih sayang ku dan semuanya untuk pastikan apa yang mereka mahu terpenuhi. Aku juga sedar yang aku tidak boleh membuat setitispun salah. Tapi Akukan cuma manusia biasa dan aku bukannya Nabi atau pun malaikat.

Jika mereka boleh berbuat salah. Kenapa tidak aku. Jika aku boleh memaafkan. Kenapa tidak mereka.

Kadang jujur itu pahit. Kadang jujur itu tidak perlu. Kerana kejujuran itu menyakitkan. Kerana kejujuran itu akhirnya menimbulkan syak wasangka baharu. Apakah perlu kebohongan jika kejujuran itu cuma perlu dimengerti. Dimengerti dengan kepercayaan. 

Benarlah kata pujangga " Akibat nila setitik rosaklah susu sebelanga". 

Dan akhirnya.

Aku juga sedar bahawa tiada siapa yang memahami aku. Tidak akan.

Hanya Engkau ya Rabbi. Hanya Engkau.

Aku berusaha untuk membuat yang terbaik untuk orang-orang yang aku sayangi. Sekalipun tahu satu hari nanti apabila aku bukan siapa-siapa aku akan ditelantarkan. 

Aku sudah siap untuk mereput sendirian di dalam hutan. Mereput di tanah yang menjadi asal ku. 

Dan kalau itu yang terjadi

Biarlah dalam keadaan aku bersujud kepadaMu.


No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)