Monday, April 17, 2023

Entah

Tuhan,
mahu kularikan ke mana bebanan ini?
Perlu kulambung ke langit atau perlukah kuhujamkan saja biar terbenam ke dasar bumi?
Wajahnya terlalu memenuhi segenap ruang minda,
merajai hati dan jiwa hingga tidak mampu kukira entah berapa kali mata ini tanpa sedar,
berkaca-kaca kemudian menumpahkan aliran deritanya!

Tersengguk merintih sendiri-sendiri itu biasa.
Bibir mengukir senyum saat berkeliling manusia juga sentiasa aku mencuba.
Namun Engkau Maha Tahu di sebalik senyuman itu ada derita yang tersembunyi. 
Rasa itu terlalu menghenyak, hingga seringkali aku harus berlari meninggalkan khalayak,
kemudian merintih lagi sendiri-sendiri.

Tuhan 
Mengapa sesukar ini menjadi hamba yang redha atas setiap ketentuanMu?
Aku mahu cuba, aku mahu setuju, selalu!
Tapi selalu juga aku terjelepuk lemah.

Tuhan, kalau derita ini satu kafarah dari sejujuk dosa-dosa,
ya aku akur.
Namun aku mohon, tolonglah sudahi semua ini agar aku mampu merafakan syukur.
Bantulah aku.

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)