Thursday, September 8, 2022

Kuasa Istiqarah


Hidup ini adalah medan ujian. Hari ini dan esok belum tentu kita atau mereka masih orang yang sama lagi. Kita memang boleh saja merancang itu dan ini tetapi keputusan akhirnya adalah di bawah kawalan Allah. Hak mutlak Allah.

Justeru, jangan pernah mengadili sesiapa. Kita tidak berada dalam situasinya. Awasi apa sahaja bisikan yang terbit dalam hati kita kerana andai dizahirkan maka ia sudah bernilai dosa atau pahala. Malulah kepada Allah kerana gagal menyandang amanah. 

Ingatlah bagi seorang Muslim, masa hadapannya adalah akhirat. Itulah misi nombor satu kita. Kita mahu berkumpul bersama semua orang yang kita sayang di syurga sana. 

Betul. Visi utamanya - Syurga. 

Kita perlu berebut-rebut mahu ke sana tetapi untunglah kerana kita tidak perlu berebut-rebut dengan sesiapa. Masing-masing cuma perlu berusaha melepasi jalan hidupnya sahaja. Tidak perlu dengki, iri hati dan menyalahkan orang lain. Syurga Allah itu luas dan kita semua muat untuk berada di sana. Cuma kita perlukan hanya Rahmat Allah. Allah tahu hati kita, Allah maha tahu kita lemah. Tapi janganlah sampai berkali-kali menduakanNya...mendustai laranganNya. Apalagi sudah ditegur dan diingatkan berkali-kali. 

Andai kita berjaya berkumpul bersama semua orang kesayangan kita di sana, maka itulah baru dipanggil kejayaan yang sebenarnya! Namun sebelum dari itu, jangan terlalu berasa kecewa dan jangan pula terlalu mudah berasa selesa. Berpada-pada.

Ya Allah, ampunkan aku... 
Aku perlukan rahmatmu
Seperti Kau mudahkan urusan ku di dunia
Kau uji aku dengan segalanya 
dan akhirnya aku menyadari
yang aku perlukan adalah rahmatMu

Allah 
Aku mahu rahmatMu sebelum ku menutup mata.

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)