Thursday, July 6, 2023

Still The One


Rindu terbuku di dada, nafas serasa sesak tiba-tiba. Ingin berontak! Mahu menjerit, mahu menangis, semuanya bergelodak menyerang serentak. Sakit!

Entah apa yang mahu dikesalkan. Entah siapa yang mahu ku marah. Entah! Rasa kehambaan ini buat aku tunduk akur, ini semua ujianMu, aku tahu! Akulah yang bersalah, akulah yang berdosa. Aku yang membuat keputusan ini. Aku tak boleh salahkan orang lain. Aku bertanggung-jawab sepenuhnya atas keputusan yang aku ambil. Kerana tiada siapa faham aku. Hanya Engkau yang Maha Mengetahui apa sebenarnya yang aku inginkan. Jadi Ya Rabb hanya padaMu aku berserah.

Tapi cinta dan rindu ini buat aku tegak mahu melawan dan mempertahankan. Di saat Engkau menemukan aku dengan apa yang aku mahu, sungguh jiwa berteriak mahu menikmatinya. Bukankah aku juga berhak bahagia! Kebahagian ku sendiri. Mereka akan tetap aku pertahankan dan tetap aku bahagiakan. Tiada kurang.

Namun, ditekan-tekan untuk tunduk dan diagah-agah untuk bangkit. Entah berapa lama lagi harus kukurungkan perasaan ini. Entah sebesar apa lagi mampu kupujukkan hati, agar terus bertahan merentasi lautan yang gelombang besarnya tiada henti. Entah! Dapatkan aku pastikan piring yang telah retak ini agar tak pecah. Dapatkah aku menjaga semua hati yang aku sayangi. Ya Rabb, bantulah aku. Aku mohon.

Cinta membuak-buak perlu dicurahkan. Rindu memberontak minta dilepaskan. Namun takdirMu mengikat semua bah rasa yang melanda hingga aku terus lemas bersamanya. Seksa!

Cinta dan rindu. Kulihat betapa indahnya mereka menikmati semua rasa-rasa itu. Namun sayangnya bukan seperti itu takdirMu. Yang manis buat mereka, ternyata yang pahit buatku.

Ini ujian buat ku, aku tahu ini. Ini rezeki untuk aku, ini takdir ku, aku redha dan terima dan tak pernah menyalahkan siapapun. Akulah yang salah. Tapi aku mohon, wahai Tuhan. Demi cinta kita yang tiada taranya, kuatkanlah aku sekuat-kuatnya. Bantulah aku melepasi lautan derita cinta manusia!

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)