Friday, July 7, 2023

Masih Ada Sepotong Bahagia

 

Pagi ini aku seakan sudah penat menghadap dunia. Kadang rasa macam nak lari daripada semua ini. Kusut kepala. Lepas satu masalah datang lagi satu masalah. Pitam. Sedih apabila difikirkan balik! Tidur tak lena dek perut yang tersalah makan kali. 

Jangan mengeluh! Adalah lebih baik kita muhasabah dengan setiap musibah. Sampai bila kita harus bersedih? Bukannya masalah boleh selesai sekelip mata. Sabar! Hidup kena positif! Kita tak tahu apa yang di depan. Fikir yang baik-baik saja.

Begitulah hidup. Apabila diuji, kita rasa seluruh hidup macam dah musnah sedangkan Allah cuma timpahkan satu musibah. Sebenarnya kita duduk atas dunia ini memang tak boleh lari daripada masalah. Kiri kanan ada sahaja musibah yang datang menjengah. Lagipun bukan kita yang minta ia datang.

Salah kah kalau merintih apabila berhadapan dengan ujian?

Tidak! Tak salahpun kalau kita nak mengeluh atau menangis. Yang salah apabila kita duduk terlalu lama dalam kepompong kesedihan! Yang salah apabila bibir asyik mengeluh dan pertikaikan takdir hidup!

Jika yang datang itu masalah kerja, hadapilah dengan bergaya! Fikirkan solusi! Jika tak jumpa jalan keluar, bangunlah solat malam. Ini masanya untuk kita dekatkan diri dengan Allah.

Jika yang datang itu ujian dari pengkhianatan manusia, bangun dan bangkitlah! Jangan lembik wahai hati. Untuk apa terus meratapi kerana kau masih kuat dan kau masih mampu tersenyum lagi.

Jangan kusutkan fikiran dengan satu masalah. Apabila kita asyik fikir dan risau dengan masalah yang menghempap, hati akan jadi resah. Fikiran jadi bercelaru, kerja jadi tak tentu arah. Hasil kerja mungkin tak memuaskan. Apabila berhadapan dengan sesuatu keadaan, tinggalkan sekejap masalah yang datang. Tak perlu campur adukkan fikiran kerana masih ada bahagia yang perlu dinikmati.

Ya Allah, apabila bahagiaku ditarik, senyumanku terkunci daripada dibiarkan terukir 
Aku tahu penamatnya bukan di sini!


No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)