Thursday, July 20, 2023

Hati Yang Lali


Longlai diri! Serasa lemah sendi-sendi melayankan segala rasa ini. Rindu yang tidak keruan. Rasa cinta yang tertahan-tahan. Semua kewarasan akhirnya berakhir dengan prasangka yang tidak-tidak. Mengapa selalu begitu. Positif bah. Always be positif. Cemburu kerana sayang adalah normal. Namun berpada-padalah wahai hati.

Titis air mata seakan tumpah lagi! Bukan sengaja kulayan. Bukan tak cuba aku melawan. Sungguh, sudah ku bertahan habis-habisan. 

Tapi kadang aku tak kuat, Tuhan! Semua kesakitan ini bagaikan tiada alasan, tiada penawar dan tiada kesudahan. Aku kewalahan dihentak kenangan! 

Tuhan, mengapa sesukar ini menjadi hamba yang redha atas setiap ketentuan-Mu? Aku mahu cuba, aku mahu setuju, selalu! Tetapi selalu juga aku terjelepuk lemah. Sungguh, aku lelah!

Rindu ini membunuh kebahagianku, bukankah engkau melihat itu? Justeru tidakkah engkau kasihan melihat aku?

Tuhan, kalau penderitaan ini satu kafarah dari sejujuk dosa-dosa, ya aku akur. Namun aku mohon, tolonglah sudahi semua ini agar aku juga mampu merafakkan syukur. Sudahi seperti yang aku inginkan.

Tuhan, terima kasih sudah meminjamkan raganya untuk aku hidup. Dari raga ini aku menjadi kuat. Belajar tumbuh jadi manusia dewasa yang katanya, rumitnya setengah gila.

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)