Sunday, September 25, 2022

On The Run


 "Jika kamu berada di petang hari, jangan tunggu pagi hari. Dan jika kamu berada di pagi hari, jangan tunggu petang hari. Gunakanlah kesihatanmu untuk persiapan saat sakitmu dan kehidupanmu untuk kematianmu." (Hadis riwayat Bukhari)

Tadi di Airport ramai yang bertanya saya bagaimana saya masih boleh berlari, menaiki basikal dan kegiatan lainnya dalam keadaan begitu banyak komitmen lain. 

Jujurnya saya tidak pernah rasa saya berjaya menggalas kesemua tanggungjawab ini dengan baik dan tidak pernah berasa puas hati dengan prestasi sendiri. Namun, itu secara umumnya. Secara khusus, bolehlah dikatakan bahawa kadang saya berjaya dalam misi tertentu dan kadang gagal dalam misi yang lain. Yang pasti saya gunakan semua kesempatan yang ada dan saya usahakan ada masa untuk saya sendiri.

Salah satu asbab sebab yang menjadi penentunya ialah aspek pengurusan masa. Ketika saya berjaya mengikut pesanan Baginda Rasulullah agar tidak bertangguh, maka saya akan berjaya. Kalau saya bersikap sambelewa dan menangguh-nangguh kerja, saya terpaksa menanggung akibatnya. Mungkin saya tetap akan berjaya, tapi dalam keadaan kelam kabut bagai nak terputus nyawa atau mungkin juga gagal total!.

Bertangguh adalah pembunuh pembangunan diri dan kejayaan peribadi. Sikap suka bertangguh adalah musuh kepada orang yang berjaya. Kalau nak menjadi lebih baik, kita perlu berjuang untuk membuang sikap ini. Allah sudah bekalkan 24 jam sehari. Pandai-pandailah mengatur diri. Ayuh, berusaha!

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)