Wednesday, September 6, 2023

Aturan Asbab

Orang lain tak akan berjaya menyakiti kita jika kita tidak membenarkannya. Membantah tidak semestinya dengan bersuara, tapi kita boleh tunjukkan bantahan kita dengan menjauhi mereka. Biarkan. Jangan ambil tahu lagi apa yang mereka kata atau lakukan. Kita jauhkan diri daripada mereka bukan kerana kita bencikan mereka tapi sebab kita sayangkan diri kita. Jauhkan diri. Tak perlu serahkan hati kita untuk disakiti!

Suatu hari nanti, orang yang engkau puja puji sebelum ini tidak lagi memberi erti, tidak lagi engkau rindui dan tidak lagi mampu menyakiti.

Kadang kau perlu pandai berterima kasih pada satu hal yang pernah buat kau sedih. Adakalanya Tuhan melukakan hatimu untuk menyelamatkan jiwamu. Dan saat bangkai gajah di kejauhan itu yang engkau hidu, engkau terlupa di hadapan mu ada lebah, menawarkan sesuatu yang lebih indah. 


No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)