Friday, August 4, 2023

Berdamai Dengan Takdir


Apabila ia datang bukan pada masanya. Bukan salah kita apabila lewat tiba pada jalan yang kita mahukan. Kenapa sekarang dan bukannya dulu. Tetapi memang begitu aturanNya. Allah berikan waktu agar kita tahu bahawa apa yang bukan milik kita, usahalah macam mana sekalipun, tetap akan menjadi milik orang lain. Dan apabila ianya ditetapkan menjadi milik kita tetap akan datang kepada kita.

"Tidak ada istilah terlambat, semuanya berjalan pada waktu yang tepat. Berhenti mengintai kehidupan orang lain, Cintailah jalan takdir sendiri".

Sedetik pun yang bernama ujian itu tidak akan lenyap. Cuma, ia hadir dalam dua bentuk, Sama ada dalam bentuk kesenangan atau kesusahan. Sama ada dalam bentuk kebahagiaan atau penderitaan.

Selebihnya, sabar dan redha dengan aturan takdir ini! Justeru perlahan-lahan ajarlah hati untuk terima laluan hidup masing-masing. Yakinlah apa yang dilorongkan Allah kepada kita, pasti ada kebaikan kerana mukmin sejati, saat dirinya diuji dia bersabar, saat diberi nikmat dia bersyukur.


No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)