Monday, June 12, 2023

Ruang Kembali

Ia satu ruang yang cukup sempit. Sesempit dada mahu menghela nafas. Lama dan panjang. Lelah menghirup namun seakan ruangnya tertutup. Ia ruang yang kelam dan hitam. Seperti malam tanpa bulan dan bintang. Jiwa menggetar gigil ketakutan. Namun hidup ini tidak memberi kita banyak pilihan. Hanya perlu diteruskan.

Kerana aku penuh percaya Allah ada, kerana aku tunduk berpasrah pada hakikat inilah perjalanan ku, aku juga tahu manusia itu tidak dapat lari daripada berbuat dosa, dan manusia itu sering tergelincir dari landasan imannya, dan aku manusia, maka akan ku kumpul seluruh serpihan jiwa, cuba menyatukannya semula ke arah yang Engkau redai.

Namun ku mohon padaMu. Mudahkanlah ia...Bagilah jalanmu. Pada mengisi ruang kembali, kucuba atur kepingan yang masih berbaki. Kucuba catur sisa kemampuan hati. Agar esok aku lebih baik dan menjadi hamba yang tahu diri.

Hidup ini harus kuat. Sebesar apapun ujian Tuhan ada dan tidak pernah tinggalkan kita.
 

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)