Tuesday, April 25, 2023

Just 6 Month


Lebaran ini berjumpa dengan pakde ku dari Brunei. Agak lama tak berjumpa dengannya sejak sebelum C19 melanda dunia. Dia agak terkejut dengan aku. Katanya mengapa semakin muda dan tidak dimamah usia.
Aku kemudian bercerita kisah ku bermula akhir 2015 dek kerana persediaan menjadi Pengetua sekolah. Aku memang menyimpan untuk transformasi diri dan terbaca satu artikel yang membuat aku ketagih kepada tabiat ini. 

Pertama katanya bangun seawal 5 pagi.

Bangun awal pagi maksudnya kita sudah berada di hadapan semua orang. Bangun awal beri kita lebih banyak masa untuk bersujud kepadanya, work out, merancang hari kita dan menjadikan kita lebih produktif. Ini adalah hack hidup yang besar dan beri kita lebih masa untuk capai matlamat kita. Syukurlah kerana ini sudah menjadi kebiasaan ku sejak kecil hasil didikan Bunda Hajah.

Kedua, merancang aktiviti sebelum tidur.

Rancanglah apa-apa sebelum tidur aktiviti yang akan kita buat untuk esok. Tabiat yang tanpa kita sedari akan memperbaiki kualiti tidur kita. Aku mula terbiasa tidur sebelum jam 10 malam kerana ingin bangun lebih awal setiap hari. Jangan lupa mensyukuri hari-hari anda dan buanglah hal-hal  negatif yang berlaku pada hari tersebut dengan memikirkan hal positif.

Ketiga, sentiasa memotivasi diri dengan menganggap setiap hari adalah pembelajaran.
Belajarlah sesuatu yang baharu setiap hari daripada sesiapapun walau daripada pekerja pembersihan, pemandu dan siapa sahaja selagi ianya bersifat positif untuk mu. Sentiasa juga memberikan yang terbaik untuk profesi mu dan diri mu.

Keempat, luangkan masa sekurang-kurangnya sejam untuk bersenam.
Untuk mencapai kesihatan mental yang baik, kita juga perlukan kesihatan fizikal yang baik. Pemimpin yang baik hendaklah mempunyai fizikal yang menarik dan sihat juga. Oleh itu aku memilih hiking, berlari, berenang dan berbasikal kadang ke GYM mengangkat berat sebagai aktiviti rutin ku.

Kelima, bagi masamu duduk bersama sang Pencipta, senyap sekurang-kurangnya 5 minit sehari. Maksudnya 5 minit setiap sesi sesuai dengan tuntunan agama. Duduk antara dua sujud, Amalkan mindfulness, beri peluang otak kita berehat dengan tidak memikirkan sebarang masalah.
Ini adalah tabiat yang sangat underated untuk kesihatan mental kita.

Keenam, jadualkan waktu tidur yang tetap dan betul.
Tidur adalah sangat penting untuk prestasi kita sepanjang hari, kesihatan mental, mengurangkan stress, memperbaiki mood kita.

Ketujuh, ambil masa untuk berjalan 30 minit dalam alam semulajadi. Biasanya selepas saya berlari saya akan berjalan. Alam semulajadi terbukti membantu mengurangkan anxiety, meningkatkan rasa gembira bahagia juga meningkatkan mood kita. 

Terakhir kekalkan hidrasi badan dengan kerap meminum air putih. Air sangat penting untuk minda, kesihatan dan penyembuhan diri kita. Jadi ambil 1 liter air dengan setiap hidangan.

Perkara inilah yang saya lakukan hingga kini dan sudah menjadi rutin malah tabiat. 

Lucunya terlopong pakde Brunei mendengar cerita ku. Ndalah pakde mampu bilangnya. Berlari pun sudah nda mampu bilangnya. Aku bagitau berjalan la dulu kerana aku dulu pun bermula dengan berjalan juga berlari sedikit berjalan banyak dan akhirnya lebih banyak berlari daripada berjalan. 

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)