Tuesday, April 18, 2023

Duri Yang Tertinggal

Apabila orang hadir dalam kehidupan kita cuma untuk meninggalkan luka, tak mudah sebenarnya untuk memaafkan dan melupakan.

Tambahan pula orang yang sakitkan hati kita adalah orang yang paling rapat dengan kita. Gelas apabila pecah menjadi kepingan kecil dan apabila kita cuba cantumkan kepingan itu, ianya tidak lagi menjadi gelas yang sempurna. Bekas retakan gelas itu akan tetap kelihatan.

Percayalah, hanya orang yang hebat dapat memaafkan kesalahan orang lain. Kadangkala Allah sengaja menguji kita dengan sahabat sendiri untuk melihat tahap kesabaran kita. Maka bersabarlah!

Allah suka akan hambaNya yang bersabar. Allah nak bagi pahala kepada kita saat kita memaafkannya dan melupakan kesilapannya.

Justeru, senyumlah. Setiap manusia yang datang dalam hidup kita membawa pesan tersendiri. Terpulang pada kita, bagaimana menyambut pesanan itu.

Teruslah bersujud pada Pemilik bumi.

 

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)