Wednesday, July 13, 2022

Membuat Pilihan


 "Berjalan penuh yakin seorang diri itu lebih baik daripada berjalan beramai-ramai tapi tanpa hati. Jangan jadi macam lalang. Ditiup ke kanan, maka ke kanan. Jangan! Hidup biar ada prinsip."

Kata bunda, kita tidak perlu ada semua perkara untuk bahagia. Saya cukup terkesan dengan kata-kata ini dan asyik terfikir mengenainya. Betulkah apa yang sedang aku buat sekarang? 

Allah ya Allah. Ia bukan satu dilema rasa yang kecil. Ramai yang berperang dengan diri sendiri sebenarnya. Namun suka atau tidak mereka terus bergelut antara tuntutan dunia dan tuntutan akhirat. 

Benarlah setiap yang berlaku ada harganya. Hatta untuk mendapatkan secangkir kopipun, kita dengan rela hati melepaskan sejumlah wang dikantung. Ia bermula dengan tuntutan membuat pilihan. Bersetuju dengan satu pilihan, maka satu pilihan perlu dilepaskan. Itulah konsep kos melepaskan. Ada yang perlu berkorban dan terkorban.

Aku berkrisis dengan diriku. Antara apa yang aku mahu. Dan apa yang aku perlu. Sukar kutemu titik tengah itu. Antara apa yang melonjak di jiwa. Dengan apa yang seharusnya. Jiwa kerap berlagu derita. Hati sering beralun kecewa.

Sungguh. Tidak mudah memilih lorekan putih. Di saat hitam itu terimbau lebih. Namun aku sudah letih menolak dan memberontak. Tidak mampu lagi berkata tidak. 

Lalu, pada garisan sebegini akhir, hanya satu yang aku fikir,
"Berdamai dengan takdir."

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)