Wednesday, June 22, 2022

Allah Yang Maha Baik

 

Bilamana hatiku berpaling,

Palingkan semula ke tempat asal.

Bilamana imanku tergelincir,

Dakaplah aku seeratnya 

dan bisikkan bait-bait kekuatan.

Selalu juga terasa diri ini menumpang hadir,

tapi cepat-cepat kutepis.

Apabila ia singgah di corong fikiran, cepat-cepat kubuangkan.

Sampailah takdir memperlihatkan kematian, baru terbit satu kesalan.

Ya, aku akui yang aku takutkan kematian.

Kerana sekarang aku belum bersedia.

Kerana hanya aku yang tahu persediaanku.

Aku hanya mengharapkan rahmat dariMU.

Saatku imbas semula tingkahlaku di dunia, aku menggeleng.

Betapa banyak peringatan demi peringatan yang telah ENGKAU tinggalkan,

tetapi aku masih memilih dunia yang penuh dengan keseronokan.

Sebagaimana banyaknya nikmat yang ENGKAU berikan,

Sebanyak itulah larangan-Mu yang telah aku langgar.

Kadang-kadang aku rasa cintaku pada-Mu, palsu belaka

walau setiap waktu aku tetap mendekatimu. 

Tetapi jujur aku katakan aku amat mencintaiMu.

Aku tak lupa saat aku bersimpuh di hadapanMu entah ke berapa kali.

Menangis dan mengemis secebis simpati.

Berharap KAU pandanglah pada pendosa ini.

Tapi sayangnya hamparan sejadahku tidak lama.

Kolam air mata yang gugur 

dek mengenang dosa lampau kembali kering

Aku kembali ke haluan 

dan laluan yang salah.

Tersungkur, 

Engkau tetap hulurkan kekuatan.

Apabila aku tersasar KAU tetap mengingatkan

Ingin menyelamatkan.

Namun, aku masih buta kerana terlalu mencintai dunia.

Aku tak mahu terus tenggelam dalam dunia yang hina ini.

Tidak sanggup kubayangkan bagaimana keadaanku di kubur.

Apatah lagi mengenangkan azab yang menantiku di neraka kelak. 

Sesungguhnya, aku hambaMu yang lemah, ya Allah!

Jadi

Aku mohon berilah yang terbaik untuk ku

Bukan apa yang aku inginkan.

Aku redha.

Kerana aku tahu

ALLAH Maha BAIK.

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)