Friday, September 11, 2009

SWEEPING MALAYSIA....


Kalau dulu "Ganyang Malaysia" now on muncul pula istilah "Sweeping Malaysia". "Sweeping Malaysia" merupakan tanda protes segelintir rakyat Indonesia kerana Malaysia dikatakan mencuri "tarian pendet" dalam satu promosi iklan baru-baru ini.
Bambu runcing digunakan untuk menahan orang Malaysia di Jakarta untuk dihalau keluar dari Republik itu...sampai ada yang berani menceroboh Kedubes Malaysia dan menggantikan Bendera Malaysia dan Indonesia..malah ada yang berani-beraninya membakar bendera Malaysia.
Persoalannya di sini...apa tindakan rakyat di negara kita, apa pula tindakan para pemimpin di negara kita...macam tiada tu...isu membakar bendera dan menceroboh kedubes Malaysia bagi saya sangat sensitif..tidak sensitif isu tarian pendet yang dapat menarik kemarahan rakyat Indonesia..Media di Indonesia bijak mengapi-apikan perasaan rakyatnya hingga memunculkan kemarahan yang membuak-buak di kalangan rakyat negara yang semangat patriotismenya memang tinggi. Apa pula peranan media di negara kita...silence....
Itulah rakyat di negara ini yang semangat nasionalismenya sangat tipis setipis kain sutera, orang bakar bendera kita, kita diam, orang cakap negara kita 'Malingsia" kita diam, orang menceroboh masuk ke tempat kita kita benarkan dan bagi kelonggaran untuk dapatkan mykad, kita hilang Singapura kita diam, hilang Pulau Batu Putih kita diam, orang kutuk raja kita, kita biarkan, nanti kita jadi Si Luncai yang terjun dengan labu-labunya menjadi PTI di tanah air sendiri...
Ambillah pengajaran daripada peristiwa Sweeping Malaysia tersebut sebagai sesuatu yang positif. Dan buat pemimpin Malaysia, bertindaklah dan jangan biarkan Bendera Negara kita dihina..dan kepada pemimpin negara hentikanlah mengagihkan bendera di kawasan yang tidak sesuai..ini di pasar ikan pun bendera diagihkan hingga bendera terkena ikan yang basah di pasar..salah siapakah? Bendera kita banyak terdampar di atas jalan raya dilanggar dan dipijak kereta..hentikan juga mengebarkan bendera di kenderaan kerana bendera tersebut akan terbang..sapa mau kutip..
Pemimpin dan media di Malaysia hendaklah menjawab tohmahan tersebut. Jelaskan kepada rakyat Indonesia berdasarkan fakta sejarah, Rakyat Negara Malaysia terdiri daripada berbilang bangsa, berbilang negara dan ada yang asalnya daripada China, India, Indonesia malahan Filipina dan sekarang ni Myanmar, Bangladesh dan Afrika Selatan.
Jadi tidak hairanlah apabila sudah menjadi rakyat di negara ini adat dan budaya mereka dibawa ke sini...tarian singa contohnya Rakyat China tidak pula protes sebab mereka tahu ada rakyat Cina di sini, begitu juga Tarian India, Tarian Minang dan sebagainya...suku sakat Portugis di Melaka juga masih mengamalkan budaya mereka...Jingling Nona..tapi ndapun Cristiano Ronaldo serang kita..yang mengamalkan adat dan budaya tersebut adalah suku sakat dari negara asal merekalah...begitu juga dengan tarian Pendet....
Nah! kerajaan Malaysia, media Malaysia dan Rakyat Malaysia ..tepuk dada tanya selera

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)