Tuesday, August 29, 2023

Memberi Tanpa Perlu Menerima

Saat harimu dimewahi senyuman, pahatkan di ingatan. Jadikannya bekalan untuk kau beroleh kekuatan saat disayat luka dan tangisan. Agar nanti kau mengerti bahawa hidup ini adalah satu putaran seperti berputarnya bumi pada hukum peredaran. Kau cuma perlu bertahan menunggu detik peralihan.

100 kali dia betul, sekali dia silap kenapa yang satu itu yang dibesar-besarkan? Tegur kalau dia salah. Jangan ungkit kalau dia dah berubah.

100 kali kita tolong orang. Sekali kita enggan. Kenapa yang enggan itu yang dirungutkan? Hidup ini banyakkan berterima kasih. Kurangkan merungut. Kerana tiada siapa yang sempurna.

Semakin lama aku semakin matang berdepan karenah insan. Bukan semua perkara perlu dilayan dan diberi perhatian. Jika semuanya dilayan akhirnya aku sendiri yang jantungan dan akhirnya mati. Jadi benarlah kata pujangga "Sayangi diri sendiri terlebih dahulu sebelum kita menyayangi orang lain".

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)