Monday, July 31, 2023

Ruang Untuk Bahagia

 

Kalau diikutkan rentak emosi, memang banyak perkara yang buat kita berkecil hati. Tapi apabila menginsafi rentak takdir Allah, banyak perkara yang menuntut muhasabah. Ujian datang bukan saja-saja dalam hidup kita. Banyak tujuannya.

Apa yang kita tak suka itu juga banyak manafaatnya untuk dunia dan akhirat kita. Kita boleh kutip pahala kalau mampu tabah. Kita boleh hapuskan dosa-dosa kalau kita mampu redha. Malah Allah menjanjikan hikmah di sebalik setiap musibah!

Lalu mengapa kita masih mahu melayan keluh keash? Sudah-sudahlah. Pujuklah hati untuk memaafkan sesiapa pun yang pernah menipu kita, yang memfitnah kita, yang memungkiri janjinya, yang salah faham dan menyimpan prasangka, atau apa juga kesilapan mereka yang melukakan hati kita.

Menyimpan dendam di dalam hati seumpama menyimpan racun di dalam diri. Lepaskan. Keluarkan. Buang dendam dan benci dari hati kita agar ada ruang untuk Allah tempatkan bahagia. Sediakan ruang itu. Bukankah itu yang kita mahu?

Ibnu Mubarak berkata:

"Musibah itu hanya satu, tetapi apabila orang yang terkena musibah itu menyesali, maka musibah itu menjadi dua. Yang pertama adalah musibah itu sendiri dan yang kedua adalah hilangnya pahala musibah itu, padahal itu lebih besar daripada musibah itu sendiri."

Allah tak pandang jari yang bertasbih. Allah cuma pandang hati yang bersih. Bersihkan hati kita. In sya Allah bahagia.

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)