Monday, July 17, 2023

Bermain Dengan Keadilan Takdir


Kadang kita fikir takdir tidak berlaku adil terhadap kita, padahal sebenarnya, kitalah yang sering tidak berlaku adil berdepan takdir. Pada saat kita mendapat apa yang kita suka, kita gembira. Masya-Allah, baiknya Allah!

Pada saat kita diuji dengan sesuatu ujian yang tidak serasi dengan hati, kita mula menuding jari. Orang ini salah. Orang itu salah. Kita sudah lupa di mana Allah. Kita lupa tentang putaran suka duka yang harus sentiasa ada untuk melengkapi hidup kita. Kita lupa bahawa Allah itu sentiasa baik terhadap setiap hambaNya.

Aku sentiasa bersedia untuk memaafkan bukan kerana pendirianku lemah. Tapi kerana aku takut kalau-kalau di sebalik semua itu, akupun turut bersalah. Soal hati bukan satu hal yang boleh kita pegang secara pasti. Maka aku pilih untuk berhati-hati. Semoga Tuhan sentiasa melembutkan hatiku dan hatimu agar boleh terus bersatu. Aman tanpa seteru.

Allahumma ya Aziz ya Jabbar ya Mutakabbir.


No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)