Monday, May 15, 2023

Apabila Ia Datang Bukan Pada Masanya


Entahlah, aku sendiri tak pasti bila rasa ini kembali muncul. Aku fikir ia cuma mentari senja yang berlabuh sebentar sebelum berlalu pergi. Sebenarnya, ia seperti singgahnya sebuah tikaman yang meninggalkan kesan.

Ya Rabbi,
Hanya ENGKAU yang tahu apa yang aku rasai, mengenggam sebuah hati yang tak pasti, seperti menggenggam sekuntum bunga yang mekar dan cantik. Tetapi rantingnya penuh berduri.

Apabila rasa ini datang bukan pada waktunya, aku anggap ia sebagai satu medan ujian. Aku tak akan pertikai mengapa rasa ini hadir pada waktu yang salah kerana aku tahu Tuhanku telah merencanakan sesuatu untuk hidupku.

Justeru biarkan waktu terus berjalan, biar untaian rasa ini aku titipkan melalui doa. Setidaknya aku tahu sejauh mana batasan untuk aku berharap.

Ya, ini tentang ujian hati. Tentang seseorang yang kau sayang tetapi kau tak mampu memilikinya. Tentang sebuah rasa yang kau simpan tetapi kau tak berdaya untuk meluahkannya. Bukan kerana kau seorang pengecut tetapi waktu sedikit terlewat. Tenang dan biarkan masing-masing jalani takdir masing-masing. Percayalah, Allah punya jawapan untuk semua ini!

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)