Friday, May 29, 2009

Keningau Tambunan


Isnin, 25 Mei 2009 actually hari ini my 1st daughter punya birthday ke12. Happy Birthday Eka Arkasha Irishyana, moga jadi anak yang baik dan berjaya. As usually saya ke tempat kerja dulu then dapat arahan ke Keningau pula tuk Forum Hari Guru di Keningau on 26 Mei 2009, Pengarah will come so kena lihat pesediaan di Keningau. So saya terus balik rumah singgah kejap dekat Kingfisher beli kek for Eka, tak sempat beli hadiah so bagi Eka duit saja lah..packing barang then tunggu Eka n Iman balik school.Arick n Aidan very excited nak tengok kek segera yang saya beli. After Eka tiup lilin then wish her saya terus bertolak ke Keningau alone jam 15.00pm kena awal sikit coz takut jam di Putatan or Penampang. Confuce nak ikut jalan Tambunan or Kimanis. Then saya putuskan ikut jalan Kimanis yang curam itu. Sampai di puncak banjaran crooker saya berhenti sekejap tuk minum n ke toilet then sempat ambil gambar Keningau daripada puncak crooker.Keindahan ciptaan Tuhan. Sampai di Keningau jam 17.02pm kira laju gak saya drive tadi. Terus ke SK Bingkor coz my beautiful sister tinggal di Flat Guru sini. Stay di rumah my kakak n sempat lepaskan rindu with Alyia, anak bongsu kakak belum setahunpun. Malamnya ke Dewan Keningau n persiapan berjalan lancar dan begitu juga dengan keesokan harinya. Forum dihadiri oleh Timbalan Pengarah Dr. Hj Muhidin Yussin,Timbalan Pengarah BPSH KPM Dr. Amin Senin dan Pengarah IPGM Keningau,Pn. Penny Lim (Mantan Pengetua SM St John Tuaran). Saya sempat berbual dengan Pn. Penny & dia masih seperti dulu mengenali saya sebagai anak murid dan staffnya.Forum berjalan lancar sempat juga berjumpa beberapa kawan lama seperti Peter Paun, Drs. Selamat, Hanifah, Laimah, Romanus dan Razak. Tamat forum saya tidak mengikut jamuan terus ke Flat SK Bingkor coz my kakak dah janji tuk masak so tidak mahu hampakan saya kena makan di rumahnya.After tu jam 14.00pm saya bertolak balik dan saya mabil keputusan ikut jalan Tambunan coz mau singgah Tugu Mat Salleh nak sedekahkan 'al-Fatihah' buat pahlawan Sabah ini. Sedih juga melihat tugu tersebut, rumput panjang mungkin belum dipotong. Melalui jalan Tambunan keadaan lenggang rasanya macam saya seorang saja yang melalui jalan tersebut. Restoran di Gunung Alab dan Gunung Emas juga sepi. Mungkin ramai yang melalui jalan Kimanis.Kabus boleh tahan juga. Sampai di rumah jam 16.40 petang. Hanya 30 minit lambat berbanding melalui jalan Kimanis. Cuma jalan Tambunan tidak ada sama sekali menggunakan gear 1 untuk mendaki jalan curam berbanding jalan Kimanis, menjerit kereta untuk mendakinya.

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)