Wednesday, September 9, 2009

Al-Quran memiliki empat keistimewaan

Salam Ramadhan, agak lama tak singgah di my blog ini..dek kesibukan menjelang Ramadhan semua kerja sebolehnya dihabiskan b4 Ramadhan konon dan kegusaran mengenai kesihatan My Bunda Hajjah and my Eka punya UPSR...That why lah lama tak visit blog ni...
Ramadhan tahun ini gak rasanya siang hari sangat panjang coz jam 3.30 am dah bangun bersahur then solat subuh then nak tidur again dah tak boleh then jam 6.00am trus p kerja...till 4.30pm...after berbuka p solat terawih (tak full lah coz sometime very penat) then 9.30 sampai rumah tidur dlm jam 10.30..so kena ambil kesempatan juga menyelak kitab suci al-Quran especially malam nuzul Quran...yang jatuh pada 7 Sept 2009 (Monday)
Al-Quran dijadikan sebagai pedoman hidup umat Islam memiliki 4 keistimewaan.
"Pertama, Al Quran ditulis dengan menggunakan bahasa Arab. Kedua, dengan hanya membaca Al-Quran seorang muslim sudah mendapatkan pahala, apalagi memahami sekaligus mengamalkannya.
Ketiga "Jika diertikan ke beberapa bahasa di dunia Al Quran itu fleksibel. Keempat, jika dibaca dengan cara dilantunkan maka Al Quran menghasilkan nada yang merdu,".Ia juga menjelaskan, substansi Al Quran juga mengandung makna yang tak terhingga. Hari ke-17 Ramadhan adalah saat pertama kali Nabi Muhammad s.a.w menerima wahyu Allah SWT selaku nabi. Al-Quran memuat segala sesuatu tentang dunia dan akhirat.
"Seorang muslim yang menjadikan Al Quran sebagai pedoman hidup nescaya akan selamat di dunia dan akhirat," kata-kata Abah Haji sentiasa dalam ingatanku.
Pengamalan nilai-nilai Al Quran dalam kehidupan sehari-hari, saya akui saya masih lemah. "Terlebih di bulan Ramadhan, membaca Al-Quran mempunyai amal dan makna tersendiri. Ayat yang pertama kali diterima Muhammad adalah iqra (bacalah). Itu jangan dimaknai secara harafiah. Baca itu artinya membaca kehidupan, alam, gejala sosial, hingga perubahan. Umat Islam intinya harus cerdas. Diminta untuk rajin membaca," tapi mengapa aku hanya membuka mu pada setiap Ramadhan...sepatutnya atleast once in a month bah...berdosanya aku...

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)