Tuesday, March 17, 2009

Proton Exora. Ixorakan nama bunga



Saya adalah ribuan orang yang mencuba nasib dalam peraduan menamakan MPV baru keluaran Proton ini. Antara syarat pertandingan ialah nama yang dicadangkan tidak boleh diambil daripada nama BINATANG dan TUMBUH-TUMBUHAN. Itulah antara syarat-syaratnya. So sayapun mencuba mencari nama seperti keluaran Proton sebelum ini Wira, Satria, Perdana, Persona yang memang tiada unsur nama binatang ataupun tumbuhan. Nama yang saya cadangkan tu tak payahlah saya umumkan disini sebab tak terpilihpun. Tapi apa yang menjadi kekesalan saya ialah apabila diumumkan nama MPV ini diakhbar-akhbar ialah Proton Exora 'keriangan keluarga'. Exora diambil daripada nama bunga ixora. Timbul persoalan kenapa nama bunga, bungakan sejenis tumbuh-tumbuhan. Keesokan harinya diakhbar dijelaskan bahawa nama Exora tidak membawa apa-apa maksud, dan menurut panitia pemilihan nama itu dipilih sebab unik dan tiada maksud apa-apa.Itu penjelasan yang diberikan panitia apabila menerima protes daripada orang ramai. Tetapi keputusan adalah muktamad so berkecailah harapan nak memiliki kereta percuma. Tapi yang paling memfrustkan aku nama Exora terlalu dekat dengan aku...nama anakku sendiri Iman Alyia Exora yang sekarang ni dah tahun 4 pun di sekolah rendah...untuk menyenangkan hatiku indak apalah nda dapat Proton Exora, Tuhan dah bagi Iman Alyia Exora kepada ku...

No comments:

Post a Comment

Sesuatu Yang Paling Jauh Dari Kita adalah Masa Lalu, Bagaimanapun Kita, Apapun Kendaraan Kita, Kita tetap tidak akan bisa kembali ke masa lalu, Maka jagalah hari ini dan hari - harimu yang akan datang.

In Sya Allah

 25 Mac 2024 (14 Ramadan)